For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

سخنی با دانشجویان کارشناسی

سلام

   اين يك قاعده است كه انسان به اندازه‏اى كه صحيح فكر كند، صحيح عمل مي‌كند. به‌همين جهت، آنهايى كه خيلى كاركنند ولي خوب فكر نكنند، كارشان ضد خودشان مى‏شود.

به قول شوماخر دانشمند انگلیسی در کتاب "کوچک زیباست": «غفلت از خردمندى، تا بدان پايه رسيده كه ما همواره مى‏كوشيم كه يك بيمارى را با تشديد علّت‌هاى آن شفا دهيم».

روحية هر انسانى را انتخاب‌هايش مشخص مى‏كند. خصوصیت دوره جوانی این است که جوان قادر است دست به انتخاب بزرگ بزند. برای عده­ای قبولی در کنکور انتخاب بزرگ است. این انتخاب نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم خوب است اما این نمی­تواند یک انتخاب بزرگ باشد. برخی معتقدند که داشتن شغل با حقوق خوب دیگر خیال آدم را اسوده می­کند. این هم یک انتخاب انفعالی است. 

اهمیت انتخاب بزرگ آنقدر زیاد است که می­تواند همه دوران عمر ما را پوشش دهد. به عنوان نمونه وقتی خبرنگار چک اسلواکی با حضرت امام خمینی دیدار کرد، گفت روحیه این انسان مثل یک جوان 24 ساله است. یعنی جوان، پرحرارت و آینده ساز.

برخی انتخاب­های بسیار نازلی دارند مانند، معروف شدن، نمره اول شدن، فلان لباس زیبا را داشتن،...

اما!

در این رقابت آنهایی برنده­اند که به وسعت روح ابدی خود در جوانی دست به انتخاب بزرگ بزنند. انسان به وسعت ابدیت است و می­تواند در آن مقیاس انتخاب کند. باید خود را در ابدیت ارزیابی کرد و افق دید را تا ابدیت وسعت داد.

 

 

منبع: کتاب جوان و انتخاب بزرگ- استاد طاهرزاده 

اضافه کردن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> </br> <br/>
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
CAPTCHA
این سوال جهت اطمینان از ماشین نبودن شما و جلوگیری از ورود برنامه های مخرب می باشد.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

تحت نظارت وف ایرانی