For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

پیل سوختی چیست

پیل سوختی چیست؟

پيل‌سوختي ابزاري الکتروشيميايي است که به شکلي مؤثر، به آرامي و بدون احتراق الکتريسيته توليد مي‌نمايد. سوخت هيدروژن که مي‌تواند از آب يا منابع هيدرکربني نظير گاز طبيعي، متانول يا محصولات نفتي به دست آيد؛ به منظور توليد الکتريسيته با اکسيژن (موجود در هوا) ترکيب مي‌شود. بر خلاف يک موتور معمولي، پيل‌سوختي بدون احتراق سوخت انرژي توليد مي‌نمايد و بنابراين مي‌تواند بسيار مؤثرتر و پاک‌تر باشد.

انواع پیل سوختی چیست؟

پيل‌هاي سوختي داراي انواع مختلفي مي‌باشند که بر اساس نوع الکتروليت به کار رفته در آنها طبقه‌بندي مي‌شوند. معروف‌ترين انواع آنها قليايي، کربنات مذاب، اسيد فسفريک، پليمري، اکسيد جامد، متانولي مي‌باشند. معمولاً در وسايل نقليه پيل‌هاي سوختي پليمري مورد استفاده قرار مي‌گيرند. انواع ديگر پيل‌هاي سوختي براي کاربردهاي نيروگاهي و توليد گرما و الکتريسيته در ساختمان‌ها قابل استفاده مي‌باشند.

مزایای پیل سوختی چیست؟

از ديدگاه زيست محيطي در پيل‌هاي سوختي، بازده سوختي بسيار بالا و قابل دستيابي است و آلاينده‌هاي توليدي بسيار اندک مي‌باشند. پيل‌هاي سوختي قادر به کار با انواع مختلفي از سوخت‌ها مي‌باشند. علاوه بر آن، ازآنجا که از واکنش‌هاي الکتروشيميايي در توليد الکتريسيته استفاده مي‌شود، اين پيل‌ها شامل هيچ بخش متحرکي نيستند. اين خصوصيات آنها را از لحاظ عملياتي بسيار ساده، بدون صدا و قابل اطمينان نموده است.

هزینه پیل سوختی چه میزان است؟

توليد اندک پيل هاي سوختي سبب افزايش قيمت‌هاي اوليه آنها در مقايسه با ساير فن‌آوري‌هاي متداول شده است. هزينه واحدهاي کنوني حدود 3000 دلار به ازاي هر کيلووات مي باشد. با پيشرفت اين فن‌آوري و نصب واحدهاي بيشتر هزينه‌هاي مربوط در اواخر اين دهه به طور قابل توجهي کاهش خواهند يافت. پيش‌بيني قيمت توسط توليد کنندگان بسيار متفاوت مي‌باشد، اما هدف کاهش هزينه‌ توليد به کمتر از 400 دلار به ازاي هر کيلووات تا انتهاي اين دهه است.

هدف پیل سوختی در جهان و ایران چیست؟

توجه جهان بر روي پيل‌هاي سوختي به دليل منافع اجتماعي بسيار آن است. پيل‌هاي سوختي به طور چشمگيري موجب كاهش آلاينده‌ها و نشر گازهاي گلخانه‌اي مي‌شوند و در نتيجه از نگراني‌هاي جهاني در گرم شدن كره زمين مي‌كاهند. به علاوه توليد هيدروژن از منابع خانگي موجب كاهش وابستگي به وارادات سوختي خواهد گشت. به علاوه پيل‌هاي سوختي، انرژي با ضريب اطمينان و بازدهي بالا توليد مي‌كنند

کاربرد پیل سوختی چیست؟

پيل‌سوختي فن‌آوري انعطاف‌پذير با گستره وسيعي از کاربردها از ابزارهاي الکترونيکي کوچک تا خودروها و نيروگا‌ه‌هاي بزرگ مي‌باشد. کاربردهاي عمده پيل‌هاي سوختي در سه دسته حمل و نقل، نيروگاهي و مولدهاي قابل حمل طبقه‌بندي مي‌گردد.
همچنين پيل‌هاي سوختي در مکان‌هايي که دسترسي به شبکه دشوار يا پر هزينه مي‌باشد، مناسب هستند. در اين کاربرد با استفاده از سيستم پيل‌سوختي نياز به ساخت خطوط برق جديد بر طرف خواهد شد.

 

تفاوت پیل سوختی و باتری چیست؟

پيل‌هاي سوختي و باتري‌ها از اين نظر که نيروي الکتريکي در هر دو از طريق يک واکنش شيميايي به دست مي‌آيد، مشابه مي‌باشند. در يک باتري واکنشگرهاي شيميايي در باتري ذخيره مي‌شوند. اين مواد در طول واکنش مورد استفاده قرار مي‌گيرند و سپس باتري بايد مجدداً شارژ شده و يا دور انداخته شود. در يک پيل‌سوختي، واکنشگرها (سوخت‌ها) در بيرون ذخيره مي‌شوند. بنابراين تا زماني که سوخت تأمين مي‌شود توليد الکتريسيته ادامه خواهد داشت. به طور خلاصه، يک خودروي پيل‌سوختي به جاي شارژ مجدد نيازمند سوختگيري مجدد مي‌باشد.

 

سایتهای مرتبط برای مطالعه بیشتر:

www.fcc.gov.ir

www.howstuffworks.com

www.hydrogencarsnow.com

www.sciencedaily.com

www.greencar.com

www.fuecelltoday.com

 

 

 

تحت نظارت وف ایرانی